Naposledy aktualizováno: 18.06.2013 17:20:01
Na úvodní stranu

Místní knihovna Miskovice

antigaučink:

v prostoru okolí obce Miskovice jsou rozmístěny schránky na různých "Důležitých" místech. Ve schránce je podobně jako při geocachingu popis onoho místa . Na vyhledání Vám postačí pouhý návod, můžete vyrazit pěšky i na kole. Schránky jsou letos většinou přesunuté ze stromů  do podzemí, respektive do kamenných "jakopyramid". Na Kamenné je několik skalních útvarů, na kterých vybudoval "kdosi" různé útvary z kamení, tam jsem čerpala inspiraci. Kdo chce může dorazit a přinést cestou sesbíraný jakýkoliv kamínek, vyměnit ho může ve schránce za místní "Kamínek štěstí" (u propastí). Letos se bude luštit tajenka, v  každé schránce je od června nějaký úkol, např. v přesmyčkách nebo morseovkou napsaná část tajenky, (nebojte morseovka je připojena)po poskládání celé tajenky si zájemci mohou dojet pro zmrzku ZDARMA do Miskovic ke hřišti ...zmrzku ZDARMA zde získají po nahlášení celé tajenky ...

Tajenka začíná u první schránky, tj. 1. Nebesáček a pokračuje dál podle očíslovaných schránek, můžete vyrážet samozřejmě různě, jen tajenku musíte seřadit podle pořadí ...

Seznam schránek a jejich GPS :
1.  Nebesáček 49°57'25.219"N, 15°14'55.346"E - tajenka začátek ...
2.  Kamenná bába 49°57'36.297"N 15°14'22.277"E
3.  Kuklík “Almužníček” 49°57'31.250"N, 15°14'20.044"E
4.  Rybníček u Hořan 49°58'6.526"N, 15°13'56.524"E
5 .  Lípa 49°57'3.918"N, 15°13'16.881"E
6.  Opaták 49°57'34.763"N, 15°11'54.509"E
7.  Veverák a Opatovicko 49°57'22.466"N 15°11'50.343"E
8.  Kamenná - 49°57'24.178"N 15°12'47.263"E – špatný přístup,část tajenky zde není!!! uložena v propastech ...

9.  Propasti 49°57'16.625"N 15°12'34.683"E

KUKLÍK, "NEBESÁČEK" a KAMENNÁ BÁBA
- GPS 49°57'36.297"N 15°14'22.277"E

jeden ze 3 kopců nad Horou Kutnou, (následuje Sukov a Kaňk) vydáte se :

od Kutné Hory kolem hřbitova Všech svatých směr Hořany a nad K.Horou uhnete doleva a vydáte se po žluté přes Malý Kuklík (je vyšší než Velký) až k soše sv.Jana

nebo kolem "Vodohospodářů" (Tyršova ulice, kolem "RIA") a údolíčkem zvané Sklenářův dolík až k soše sv.Jana

od Miskovic vyrazíte od zmrzliny po "hořanské" silnici, na spodní křižovatce doprava směr Přítoky a první odbočkou doleva směr Kuklík

od Hořan - v Hořanech pojedete-li od KH uhnete doleva směr Miskovice a první možnou odbočkou odbočíte doleva směr Kuklík
od Přítoky - hned za obcí Přítoky zahnete doprava a topolovou alejí projedete až nad Sklenářův dolík, kde uhnete doleva a dostanete se k soše sv. Jana

Dorazili jste doufám až na rozcestí k soše, která je bez hlavy, ale je to socha sv. Jana, zde najdete u sochy v neočíslované schránce tzv. rozcestník a podrobnosti o soše najdete ve schránce a tu najdete následovně:
posadíte se na lavičky, Kuklík máte za zády, vlevo je cesta ke Kutné Hoře, vpravo na Hořany, vy se pustíte tou prostřední po žluté turistické značce. Minete první žlutou značku, je na soše (prozradím, že po další musíte koukat do křoví po své levé ruce), úspěšní budete u třetí žluté značky a hledejte, to je jedna z mála schránek, která je ještě umístěna ve větvoví .... Další schránka je u rybníčku "Nebesáčku"nad Sklenářovým dolíkem ( od laviček u sv. Jana po cestě směr Kutná Hora - po pravé straně), pozor na jaře  nateče do Nebesáčku trochu  vody a je tu pak bahno,doporučuji zvolit cestu krajem pole,(stojíte proti rybníčku a půjdete krajem pole VLEVO) sejít k rybníčku a hledat pod vrbou  - hledejte na úpatí stromu .

Třetí schránka: od sochy sv. Jana po žluté stále nahoru po cyklostezce sdružení Denemark, až se vám ukáže výhled na Kutnou Horu (neplést s výhledem na Kolín) zde objevíte tabule o Kuklíku a nad tabulemi je vykotlaná třešeň (vykotlaná nyní bleskem uražená...) a hledejte přímo ve stromě třeba kameny ...

4. HOŘANY -  49°58'6.526"N, 15°13'56.524"E

od Kuklíku se vydáte kolem Almužníčka stále rovně, na hlavní uhnete na Hořany

pokud vyrážíte opět od zmrzliny, pojedete po silnici směrem Hořany ...

pokud jedete od Hořan, je to odbočka hned po vyšlapání prvního kopce doprava, jedoucí od Miskovic tedy vlevo ... jdete nebo jedete polní cestičkou (nevzdávejte to, kroky jsem tentokrát nepočítala , bylo by jich víc ...) přijdete k rybníčku a schránku hledejte na břehu (u výpustě nebo spíš přepadu) pod jasanem (vedle roste hloh...)

5. Lípa 49°57'3.918"N, 15°13'16.881"E

výchozím bodem opět zmrzlina, vydáte se po "hořanské silnici" stejně jako ke skále, ale pokračujete dál, neuhnete ovšem doleva směr schránky propasti a Opaták, ale uhnete první odbočkou doprava, kde se říkáválo V Lípě, pojedete ovšem vrchní cestou, spodní vede údolíčkem do Přítok, vrchní vede rovněž do Přítok, ale není tolik zarostlá a nyní už i posekaná, po pravé straně budete mít lesík s břízami, bezem, jasany a já nevím čím ještě, na začátku lesíka je lípa, to vše minete, končí lesík, je kousek zarostlého prostoru a hned začínají další lípy, hledejte průchod mezi bezy a pod jednou z lip další schránku

6.PROPASTI: GPS 49°57'16.625"N 15°12'34.683"E

od Kuklíku se vydáte po silnici od Hořan směr Miskovice, minete nahoře na kopci výsadbu stromů tzv.BIOKORYDOR. První odbočka doprava za biokoryd. vás zavede nad Miskovicemi na křižovatku polních cest, na křižovatce se dáte doprava, protože propasti už uvidíte. Po levé straně uprostřed pole je první ostrůvek stromů, to jsou propasti, vy pojedete dál, cestu k propastem poznáte snadno, pole je vyčištěno a vysázeny zde nově stromy,tzv.biokorydor, pojedete doprava podle biokorydoru a dojedete k největší propasti a pod nejvyšším stromem hledejte cestu do centra propasti a u "lípy" hledejte další schránku.

Pokud vyrazíte z Miskovic, lze použít cestu za "hospodou" tj. z hlavní jedete-li od KH doprava a stále rovně, je ovšem dost kamenitá,na první polní křižovatce doprava a na další jste na křižovatce viz popis výše.

Další možnost je nejjednodušší, jet v Miskovicích na křižovatce u zmrzliny směr Hořany a první doleva, tj. ta, na kterou byste najeli jedouc od Hořan. Cesta až k propastem je sjízdná i na kole, poslední úsek je spíš pro pěší.... a nebo šikovnější než je "umisťovač pokladů"

7.Opaták 49°57'34.763"N, 15°11'54.509"E

pokračujete od předchozí schránky od topolu stále rovně, před lesem zahněte doprava, zde je zhruba po 50 m vchod do obory (obora je původní les obehnaný zdí, zbytky jsou ještě patrné,) jste v lese a uhnete hned doprava, projdete les, až dorazíte ke zbytku původní zdi a hledejte...

a nebo vejdete do obory a půjdete dál rovně dolů, poté na první křižovatce polních cest uhnete doprava, po dalších cca 100 m na další jako křižovatce uhnete doprava, cesta je nyní dost zarostlá, po ní půjdete okolo lesní školky stále nahoru,  dojdete opět ke zbytku původní zdi a tam  hledejte skrýš mezi kamením ...

8.VEVERÁK a Opatovicko: GPS 49°57'22.466"N 15°11'50.343"E

z Hořanské silnice jste uhnuli doprava a na křižovatce polních cest jste uhnuli doprava směr propasti, vy se vydáte rovně  na další křižovatku,(na kterou můžete dorazit i od hospody po té byste jeli rovně),zde se nachází rovněž rozcestník na křižovatce uhnete doprava a pojedete směr TOPOL, nejvyšší strom v této oblasti, je vidět z dálky, proto se zde říká U Topola.a hledejte ...

9.KAMENNÁ: kopec nad propastmi - GPS - 49°57'24.178"N 15°12'47.263"E

sem doporučuji vyrazit až bude posečeno, jinak byste  museli proplout řepkou a čelit rozlobenému majiteli pozemků ... nad největší propastí, pokud se vydáte od propasti nahoru, obejdete ji doprava uvidíte nahoře triangulační bod, ten minete a zhruba po 50 krocích před začínajícím dubovým hájkem se vydáte do centra, tedy doleva. Na kamenech zde tolik neroste tráva, ale přesto doporučuji opatrnou chůzi a v létě postřik proti klíšťatům, prvním bodem, který Vás upoutá bude pyramida z kamene, tu minete a hledejte nad pyramidou v prostoru kolem keřů bezu a hlohu schránku (další pyramida kamene),na tomto místě byla kdysi bouda, zvaná "Výrovka", pěstovali zde hádejte co za zvíře...

10.SKÁLA GPS 49°56'54.910"N

výchozím bodem opět zmrzlina U Kamila

odtud se vydáte po "hořanské silnici" za obec, za cedulí Miskovice je po pravé straně pláňě hrušky "Uchcalky",(nikde jsem neobjevila proč tento název, ale původní hruška měla malé, sladké hrušky, vhodné na sušení)  pátrejte po kamenné pyramidě  a zde hledejte ...

11.Vinice - (platí jen v létě) - trasa od zmrzliny ...

na křižovatce  u zmrzliny se dáme (jedeme od KH) doleva, mineme první malou křižovatku a na další uhneme opět doleva, poslední dům po pravé straně bude roubenka, pokračujeme ještě dál a
hledáme topoly a pod nimi další schránku o tomto okolí ...

12.VÁPENKY GPS - 49°55'32.880"N, 15°14'16.851"E

v Miskovicích (jedu od KH) na křižovatce se zmrzlinou U Kamila (tam se můžete občerstvit, zmrzlina opravdu dobrá) uhnete doleva, projedete obcí a pojedete stále rovně po polní cestě směřující na silnici mezi Bylany a N.Lhotou, vy však dojedete na první tzv. křižovatku, po pravé straně uhnete cestou směr zemědělské družstvo (vlevo bude modelářské letiště), vyjedete kopeček a spatříte první z vápenek, tzv. Cylindrovku, u té před plotem zem.družstva se dáte doleva podle plotu a projdete stezkou pro srnky cca 30 kroků na kamennou plošinku, kde pátrejte, další kamenná pyramida ...

13. Bylany GPS 49°56'7.303"N, 15°14'30.464"E

vyrážíte od zmrzky stejně jako na vápenky, na tzv.křižovatce pokračujete dál polní cestou k hlavní silnici, kde uhnete doleva směr Bylany, nebo lze jet od obce Přítoky směr Bylany a nebo od schránky Vysoká směr Bylany ...

Musíte dorazit až do vesničky, pokud jedete tedy od Miskovic, uhnete na první bylanské křižovatce doprava, projedete obcí až k archeologickému výzkumu, kde stojí napravo kaplička, tam hledejte ...

14.Velký rybník - GPS 49°55'32.880"N, 15°14'16.851"E (platí jen v létě)

v obci Přítoky uhnete směr Bylany, v Bylanech pojedete směr Nová Lhota, za obcí uhnete první levou odbočkou, přijedete dolů na rozcestí, vydáte se po modré směr restaurace Velas, dole na "bývalé" pláži (tj.před rybníkem) uhnete vlevo a půjdete po červené nad rybníkem zhruba 80 kroků . Po pravé straně budete mít malý smrk, po levé na zahradě velkou borovici, dáte se doprava vedle smrčku dolů k rybníku a protože mám letos v oblibě hloh (je až dole na břehu, prosím opatrně, ať někdo nezahučí do rybníka...), hledejte tam ...

(k Velkému rybníku lze dorazit různými cestami, třeba po Královské procházce a po mlýnech od Kutné Hory, lze sem dorazit i od schránky Bylany, nad archeologickým ústavem vede polní cesta směrem nahoru, po které dorazíte až k VR - vybírám nejjednodušší popis cesty ... u Velkého rybníka je v provozu restaurace, přijedete-li kolem 17 hodiny můžete si dát čerstvé koláčky - výborné (těžko se s nimi v bříšku vyjede kopec zpět)

15.Mezholezy 49°56'37.071"N, 15°12'8.822"E

start zmrzlina: vyrazíte po hlavní silnici směr Praha, na křižovatce uhnete doleva směr Mezholezy (Uhlířské Janovice), vyjedete silnicí kopec nad obec, po pravé budete mít vodárnu, tam hledejte ...

16.VYSOKÁ GPS 49°56'33.821"N 15°11'18.335"E

start zmrzlina: vyrazíte po hlavní silnici směr Praha, na křižovatce uhnete doleva směr Mezholezy (Uhlířské Janovice), zde odbočíte doprava směr obec Vysoká, po cca 300 metrech je v poli nádherná asfaltová cesta, která Vás přivede až k rozhledně, tu minete, budete ji mít po pravé ruce, přijdete na malé rozcestí u pařezu, u toho se dáte opět doprava po cestě směr Miskovice, u dalšího pařezu hledejte (byl označen kamenem...)

17.Roztěž 49°54'54.294"N, 15°11'53.449"E
jedete stejně jako na Vápenky, jen na tzv. křižovatce pojedete rovně k hlavní silnici od Bylan, uhnete doprava směr Nová Lhota, nebo můžete jet od schránky Vysoká do Mezholez, zde odbočit doleva a přijedete na křižovatku a uhnete doprava směr N.Lhota, vesnicí projedete a za ní uhnete doleva do Roztěže. Sjedete dolů kopeček a zabočíte doleva k místní restauraci, zde najdete schránku jednoduše, požádáte obsluhující personál o knihu o Roztěži a Lhotách, kde je i povídání o antigaučingu, podpisový arch a hlavně další díl tajenky (mají zde výbornou limonádu ...)

18.Židovskýhřbitov - z Roztěže se vydáte alejí, na křižovatce uhnete doleva směr Malešov, za cedulí obce Malešov uhnete cestou doprava, po levé ruce uvidíte zeď Židovského hřbitova, ujdete cca 111 kroků (záleží na délce kroku) a budete hledat schránku - zaměřte se na zeď ... další zajímavosti o tomto místě objevíte i na tabulích Naučné stezky ...

19. Mlýn Rákosov
od schránky u Žid.hřbitova pojedete na křižovatku, na první uhnete doleva a na další doprava, potom se řiďte ukazateli směr hřiště , před hřištěm pojedete cestou doleva, po projetí lesíkem vyjedete u mlýna hledejte (nápověda, je to dům v soukromém vlastnictví, proto nehledejte příliš daleko, hned u cesty je zeď ...)

20.Prosík - našli jste schránku u Žid.hřbitova a vydáte se do Malešova, na první křižovatce uhnete doleva a na druhé hned doprava směr Čáslav, přejedete či přejdete koleje a za nádražím uhnete na Maxovnu, kousek za obcí je Prosík, kde je ukrytá schránka - pomníček ... další zajímavosti o tomto místě objevíte i na tabulích Naučné stezky ...
Lze sem dojet i od mlýna Rákosov, pokračujete po cestě směrem ke kolejím nahoru, kde se napojíte na silnici k Prosíku ...

Rozcestník "ALMUŽNÍČEK" přímo pod sochou sv.Jana na Kuklíku
popis schránek na Kuklíku
ROZCESTNÍK za "Štěpnicí" (pozemek, kde je mateřská škola)
vydáte se buď od zmrzliny stejně jako popis Opaták a hledáte vykotlaný strom na druhé křižovatce a nebo pojedete po cestě za MŠ , tu budete mít po své pravé ruce a na první křižovatce, hledáte vykotlaný strom (snad jabloň)-vysekané kopřivy až ke stromu a zde je popis schránek a soutěže, které zájemci mohou vyplnit na místě, nechat ve schránce nebo odnést do knihovny každé úterý 15-17 hodin a nebo hodit do schránky u domu v Miskovicích čp.66
ROZCESTNÍK  "Vysoká a Vápenky"
najdete na rozcestí cest na Mezholezy a k zemědělskému družstvu, na levé straně silnice jsou akáty, okolo kterých vede malá polní točná pro auta, tady hledejte a v tašce  je přesný popis ke schránkám v okolí

Pokud se vám hra líbí či nelíbí, máte nějaké dotazy nebo připomínky, ve schránce chyběl notýsek, popis, tajenka nebo cokoliv, můžete tak učinit na knihovnamiskovice@volny.cz nebo telefonu 728509087viz kontakty ...
Další informace o místech, které Vás zaujaly, ale jsou pouze výtahem ze vzpomínek či kroniky obce najdete v knihovně nebo ještě na stránkách obce či sdružení Denemark, stránky v odkazech ...

Týden knihoven - foto viz

Hapenning v Písku http://skip02.rajce.idnes.cz/Knihovnicky_happening_2012_v_Pisku/

Ostravský happening krok za krokem ...
a

"malí zájemci o čtení" koukněte na http://www.ctenipomaha.cz/

a ti větší koukněte na http://www.ptejteseknihovny.cz/kviz

připomínky k čemukoliv lze odeslat na:

foto z "Májového posezení" knihovny se čtenáři i občany v klubovně Dítě a kůň viz na: http://knihzrout.rajce.idnes.cz/20110510_Majove_oslavy_Miskovice/